Producenci pojazdów stosują liczne systemy wspomagania kierowców. Typowe składniki ADAS: adaptacyjny tempomat, hamowanie awaryjne, asystent utrzymania i zmiany pasa ruchu, układ wspomagania parkowania, asystent cofania z przyczepą, inteligentny asystent świateł drogowych, rozpoznawanie znaków drogowych oraz rozpoznawanie senności i spadku uwagi kierowcy. Systemy wspomagania kierowcy w zależności od zadania i odległości monitorowanego obszaru wykorzystują czujniki: ultradźwiękowe, kamery wideo, kamery termowizyjne, lidarowe i radarowe. Zastosowane czujniki tworzą kompletny system ADAS. Każdy sensor odpowiada za określone zadanie i wszystkie razem pracują zespołowo. Układ przetwarzania obrazu może wykrywać obiekty w czasie rzeczywistym, ale nie mierzy odległości, za to odpowiada czujnik radarowy.
Lidar skanuje otoczenie tworząc model 3d obiektów wokół niego. Kamery termowizyjne poprawiają widoczność podczas nocnych podróży. Ze względu na ogromną ilość gromadzonych danych producenci wyposażyli pojazdy w centralną jednostkę sterującą, która zbiera sygnały w czasie zbliżonym do rzeczywistego i tworzy pełny obraz otoczenia pojazdu. W sytuacji braku reakcji kierowcy na zbliżające się zagrożenie centralny sterownik jest w stanie uruchomić awaryjne hamowanie pojazdu w celu uniknięcia kolizji bądź zmniejszenia jej skutków. Kalibracja czujników ADAS jest niezbędna do poprawnego działania asystentów wspomagania kierowcy, co zwiększa odpowiedzialność warsztatów